We reccomend flash templates .

     Citroën GS/GSA, Oltcit/Citroën Axel motor

 

1955-től 1961 áprilisáig a modellkínálat mindössze két típusból állt, a praktikus 2CV-ből és a viszonylag drágább D szériából. Az 1961 tavaszán indították az Ami 6-ot, amely valamivel szélesebb felvevőpiaccal rendelkezett, mint a 2CV, bár nem kínált semmi izgalmasat a vevőinek a megnövelt kéthengeres motoron kívül. Az F projekt hivatott a lemaradásokat behozni, ugyanis a jó hasznot hozó középkategóriát a francia piacon a Renault, Peugeot és a Simca uralta. A cél több autó készítése volt, amelyből legalább egy belépőszintű kellett legyen. A kínálat alján lévő modellnek viszonylag egyszerűnek kellett lennie, torziós rugózással és 2CV-ből származó 750cm3-es motorral. A tehetősebb vásárlóknak egy hidropneumatikus felfüggesztésű Wankel motoros autó szántak. Középszintre egy teljesen új 4 hengeres boxer motor került.
1,9 literes DS motor 1,6 literes keresztbe szerelt verzióját készítették el, mert a boxer motor elrendezéséből adódóan alacsonyan helyezkedik el, így szükséges volt erre a kisebb verzióra.
A munka nagy részét a Wankel-motor fejlesztése jelentette. A két és négyhengeres motor építése körüli munkákhoz egy kis csapat állt össze Jean Dupin köré. Az ő munkatársainak, köztük Messieurs Gautier-nek és Foucher-nek, kellett kifejlesztenie a négyhengeresnek két verzióját, egy 950cm3-est és egy 1130cm3-est.
Szem előtt tartva, hogy 1948 óta gyártanak léghűtéses motort, természetes választásnak tűnt, hogy ezt a megoldást használják az új négyhengereshez. Komplikációktól, hőcserélőtől, vízpumpától, csövektől mentes, kompaktabb és könnyebb.
A 4 hengeres boxer elrendezés egy elegáns megoldás sok autóipari tervezési problémára eredendően jobban kiegyensúlyozott, kisebb magnitúdójú a vibrációja, egy soros négyeshez képest. Sokkal fontosabb, hogy alacsonyabb tömegközéppontot lehet elérni, így javítva a kezelhetőséget.
1967 áprilisában törölték az F projektet, majd a G projekt kereteiben belül kifejlesztették a GS-t, majd GSA-t. A G projekt költségvetése minimális volt, és amennyit csak lehetett az előző projektből emelték át. Az F projekt legfontosabb öröksége a Dupin motorja volt.
Természetesen a Wankel motor a végén mégis gyártásra került, de csak 847db GS Birotort gyártottak, aztán a többségét visszavásárolta és megsemmisítette a Citroën, hogy ne kelljen egy ilyen kis számban eladott széria alkatrészellátását biztosítani.
Mikor a G projektet elfogadták, érezték, hogy az 1000cm3 alatti motor nem lesz elfogadható a középkategóriában, így a 950cm3-es motor hengerűrtalmát 1015cm3-re növelték. Egy korábbi fontos szempont volt, hogy finoman és csendesen járjon a motor, ehhez optimalizálták a hengerfejet és az égésteret, aminek a fogyasztás látta kárát. A 70-es évek beli olajválság előre borítékolható volt, az üzemanyag felhasználás mértékéből, ezután az üzemanyag fogyasztás csökkenése mellett is tovább "nőhettek" a motorok.

A GS/GSA-hoz így az Oltcithoz is két alapmotorból kiindulva készítette el a Citroën a motorkínálatot:

 
1015cm3-es alapmotor
2 féle kialakítása létezett, mindkettő 55,5 DIN Le-t tudott leadni 6500 rpm mellett és 7,2 DIN mkg nyomatékkal rendelkezett 3500-as fordulaton
1970-ben a gyártás indulásakor a karburátortalp fűtését motorolaj bevezetésével próbálták megoldani, hamar kiderült, hogy így túl lassan melegszik fel, ezért inkább kipufogógázt használtak erre a célra. Az egész gyártási folyamat során a későbbiekben ezt tartották meg, ugyanakkor az egyik legkomplikáltabb kipufogócső rendszert sikerült ezzel megalkotniuk, 12 különböző csővel és 4 különböző típusú összesen 9 darab bilinccsel.
Már az értékesítés korai szakaszában fény derült a korai vezérműtengely kopásokra, ugyanis előírás szerint többfokozatú Total kenőanyagokat kellett használni. Aki ettől eltért, annál előfordulhatott a korai kopás, ugyanakkor ezt a hibalehetőséget a Citroën sose cáfolta vagy erősítette meg. Az edzési folyamatok javításával, sikerült korán kiküszöbölni a hibalehetőséget, de a rossz hírnevet nehezen sikerült eloszlatni.

 
1220cm3-es alapmotor
A '73-as modellévtől volt elérhető, gyártása '72 szeptemberében indult. Csak kis mértékben különbözött kisebb elődjétől. Egy lényeges változás volt, hogy a többi motorhoz igazítva 65,6mm-es löketre alakították át.
Két különböző teljesítménnyel rendelkezett, az erősebb változat 60 DIN Le-t adott le 5750rpm-nél. Ezt a motort a GS X2-be építették be, megnövelve 7 lóerővel annak teljesítményét, amit főleg a jobb porlasztással értek el.

 
1129 ccm3 – Oltcit Club 11R/RL/RM/RT/CS, Citroën Axel 11
1977 szeptemberében az 1015cm3 es motor kikerült a GS kínálatából, a belépőszintet az 1129cm3-es jelentette innentől. Ez egy "kicsinyített" 1220cm3-es, vagy ritkábban egy megnövel térfogatú 1015cm3-es egység beépítését jelentette.

 
1299ccm3 – Oltcit Club 12TRS, Citroën Axel 12TRS
A GS sportos változatát az X betű jelölte, így természetes volt, hogy az 1299cm3-es változat először a GS X3-ban jelenik meg, amelyet 1978 szeptemberében kezdték gyártani. Valójában csak ebben a GS változatban volt ez a motor, hiszen a GSA gyártása még nem kezdődött el. A 79cm3-es növelés nem növelte a maximális teljesítményt, de azt 5750 helyett 5500-as fordulaton adta le a motor és nagyobb nyomatékot adott le a teljes fordulatszám tartományban.
Annak ellenére, hogy 1981-re kifejlesztették az ECO motort is, a lökettérfogat nem növekedett 1300cm3 fölé, nyílván a léghűtés határai miatt.
Az ECO motor is elektromos gyújtással rendelkezett, nagyobb légszűrőt kapott. A karburátor más beállítást kapott, finom változásokat eszközöltek mindkét vezérműtengely időzítésén és bütykeik lefutásán.
Más lényeges változtatás nem történt a motoron, hacsak nem számítjuk annak azt, hogy 1984 júliusában a szervizintervallumot 7500km-ről 10000km-re növelték, ami viszont csak marketingfogás volt, mivel a motort érintetlenül hagyták.

 
1301cm3-es motor
Olaszországban a GSA indításakor az autópályára csak 1300cm3-nél nagyobb lökettérfogatú autóval lehetett felhajtani, ezért kínálta a Citroën ezt a motort.
 

Forrás: Citroënët® engedélyével és saját gyűjtés

 

Design downloaded from free website templates.